Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Jumaat, 18 Jun 2010

Uda dan Dara

APABILA bercakap mengenai kisah percintaan yang asyik mahsyuk sehingga sanggup berkorban nyawa pasti kita akan teringatkan cerita Laila dengan Majnunnya, Shah Jahan dengan Mumtaz Mahal, Romeo dan Juliet serta Uda dan Dara. Sang kekasih sanggup berganti nyawa asalkan si buah hati selamat dan bahagia. Oleh kerana cinta yang terus membara walaupun selepas Mumtaz meninggal dunia, Shah Jahan sanggup membina makam yang begitu indah dinamakan Taj Mahal. Disebabkan cinta yang terlalu mendalam, Romeo dan Juliet sanggup minum racun asalkan dapat mati bersama. Uda dan dara pula mengisahkan seorang anak petani iaitu Uda yang dilamun cinta dengan gadis berada bernama Dara. Namun, cinta mereka terhalang kerana masalah dua darjat. Untuk menghayati semula kisah dua jiwa yang sengsara itu, naskhah itu akan dipentaskan semula di Panggung Sari, Istana Budaya, mulai 10 hingga 20 Julai ini.

Naskhah teater muzikal itu karya ulung yang dihasilkan Sasterawan Negara, Datuk Dr Usman Awang pada 1972. Ia juga adalah karya muzikal pertama dipentaskan di negara ini pada waktu itu. Kini, selepas 38 tahun teater itu dipentaskan, sekali lagi Uda dan Dara akan berkongsi suka duka mereka dengan penonton apabila ia dipersembahkan semula di Panggung Sari, Istana Budaya (IB), mulai 10 hingga 20 Julai ini.

Pementasan kali ini akan ditangani pengarah prolifik dan berpengalaman, Datuk Rahim Razali. Watak Uda akan dibawakan Razali Hussain dan Dara pula dipegang Misha Omar.
Razali yang datang ke Balai Berita, kelmarin, menyuarakan perasaannya yang gembira dan terharu kerana diberi tanggungjawab besar itu. Dapat pula berlakon dengan Misha, diibaratkannya seperti bulan jatuh ke riba.

“Bulan lalu baru saja berlakon dalam pementasan Teater Muzikal Teratak Minang, namun ia bukanlah watak utama. Namun begitu, ia satu pengalaman yang amat menarik kerana ia dipentaskan di IB. Bagaimanapun, peluang melakonkan Uda membuatkan saya lebih teruja kerana ia adalah teraju utama. “Pembabitan saya dalam teater ini bermula apabila Datuk Rahim menyebut nama saya kepada produser pementasan ini. Alhamdulillah, cadangan Datuk Rahim untuk mengambil saya pegang watak Uda diterima. Bagaimanapun, saya tetap perlu menjalani uji bakat untuk memuaskan hati semua pihak.

“Watak Uda menjadi idaman ramai pelakon dan tentu sekali saya gembira menggalas tanggungjawab ini. Watak itu sangat menguji kemampuan saya kerana sebagai Uda, saya perlu berlakon, menari, menyanyi dan bersilat. “Dalam kisah Uda dan Dara, Uda berusia 21 tahun manakala Dara pula 17 tahun. Jadi terpaksalah saya dan Misha sesuaikan diri untuk menjadi remaja yang baru mengenal erti cinta. Kini, semua pelakon yang terbabit dalam pementasan ini sedang menjalani latihan dan nampaknya untuk mewujudian keserasian saya dengan Misha, saya sedang belajar untuk mencintainya,” katanya.

Jelas Razali, tiada masalah baginya berlakon dengan Misha yang lebih senior dan popular berbanding dirinya kerana Misha senang diajak berbincang.
“Kami bekerja secara profesional. Jadi jika sifat itu dalam diri kita, tiada masalah untuk bekerja dengan siapa pun. Memanglah kedudukan Misha dalam persada seni tanah air sudah setaraf diva namun dia mudah memberikan kerjasama. “Apa yang penting, kami berdua akan menghidupkan watak itu dengan sebaik mungkin kerana ia bukan calang-calang naskhah. Ia karya Datuk Usman yang sangat kita hormati ketokohannya dalam bidang penulisan.
“Pementasan ini juga dibawakan syarikat diasaskan beliau sendiri ( (UA Enterprises Sdn Bhd) yang kini diteruskan perjuangannya oleh anaknya, Haslina, selepas beliau kembali ke rahmatullah pada November, 2001. Waktu hayatnya masih ada, Datuk Usman juga dikenali dengan nama penanya Tongkat Warrant,” katanya.

Muzikal terulung ini turut dilakonkan Betty Banafe (Ibu Dara), Mazlan Tahir (Alang Bakhil) dan Radhi Khalid (Pak Long). Untuk tempahan tiket, layari laman web, www.ticket2u.biz.

*HARIAN METRO

Tiada ulasan:

Bunga-bunga Cinta versi Juara Lagu

Pulangkan versi Juara Lagu

Ku Seru versi Juara Lagu

Semoga Abadi

Halaman Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Dedebu Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Sembunyi versi Pencalonan Muzik-muzik

Jawapanmu versi Pencalonan Muzik-muzik

Cinta Adam dan Hawa versi Anugerah Skrin