Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Khamis, 15 Julai 2010

Misha menggeletar apabila dipeluk, mata ditenung oleh Uda




KALI pertama berlatih bersama Razali Hussein untuk teater muzikal Uda dan Dara, Misha Omar yang memainkan watak Dara berkata, ada getar di pipinya. Dia kaku, seram dan takut melihat renungan nakal si Uda dan malu apabila tubuh kecilnya didakap penuh mesra.

Setiap kali Razali cuba mendakapnya, Misha mengelak. Apabila Razali merenung tajam ke matanya, Misha mengalih pandangan ke objek lain hingga mengundang teguran pengarah Datuk Rahim Razali. Puas Misha melawan rasa malu, namun gagal.

Dia hampir jadi ‘gila’ gara-gara Dara. Apa tidaknya, Dara yang digambarkan Sasterawan Negara, Allahyarham Datuk Dr Usman Awang, sebagai seorang wanita yang lemah lembut, baik pada perlakuan mahupun tutur katanya.

“Sifat itu jauh beza dengan diri saya. Saya ni keras dan selamba saja orangnya,” kata Misha.

Tertekan kerana berasakan dia sudah mengecewakan orang lain, terdetik di hati kecilnya kekesalan menerima tawaran itu. Bagaimanapun, Misha tidak mahu cepat beralah. Kesungguhan Razali dijadikan motivasi kepada dirinya. Dua minggu menjalani latihan sebelum pementasan bermula pada 10 Julai depan, Misha berkata, roh Dara kini sudah pun meresap dalam dirinya.

“Air mata saya sudah pun tumpah kerana tertekan dengan Dara, hingga saya bertanya kepada diri sendiri adakah saya sudah tersilap tempat. Saya menerima tawaran menjadi Dara kerana minat mahu mencuba, tetapi tak pernah terlintas di fikiran yang ia akan sesukar begini. Saya fikirkan cabaran untuk muzikal ini tidaklah susah mana, sekadar lakonan biasa saja.
“Pada sesi latihan, barulah saya tahu betapa besarnya cabaran membawakan watak Dara. Lenggok percakapan perlu lembut, bukan macam gaya pertuturan kita sehari-hari. Selain kena belajar cara orang dulu-dulu bercakap, saya juga kena belajar lenggok tari dan menghafal lagu baru setiap hari.

“Selain itu, sikap dedikasi Razali juga membuatkan saya menggelabah. Pada minggu pertama latihan, dia bukan saja sudah menghafal ke skrip. Tapi Razali turut menghafal skrip saya. Kesungguhannya itu memberi motivasi kepada saya.

“Setiap kali bertemu, kami juga tak pernah bercakap seperti biasa, tetapi kami bercakap sebagai Uda dan Dara. Kami sengaja berbual begitu kerana kami mahu mendapatkan ‘feel’ watak yang kami bawakan,” katanya lagi.

Menjadi Dara juga menuntut komitmen yang lebih daripada Misha. Sejak sibuk dengan latihan, masa untuk anaknya Adam juga amat terbatas. Selalunya latihan akan berlarutan hingga ke pagi, setiap kali pulang ke rumah, anaknya Adam sudah tidur. Katanya, memang terdetik rasa simpati pada si kecil itu tetapi buat seketika, dia terpaksa berkorban demi muzikal Uda dan Dara.

Katanya lagi, buat seketika dia tidak boleh terlalu memikirkan mengenai Adam, bimbang ‘roh’ Dara dalam dirinya boleh pudar. Malah, dia juga terpaksa memandu sendirian ke sesi latihan tanpa ditemani kakaknya, Mimi kerana tidak mahu tumpuannya terganggu.

Bagi Razali Hussein yang mendapat kepercayaan Datuk Rahim untuk membawakan watak Uda, mengakui bertuah diberi peluang membintangi teater muzikal yang menjadi sebutan ramai. Tidak berharap Uda akan melonjakkan popularitinya kerana apa yang diharapkan anak muda ini hanyalah kerana keinginan untuk mencuba.

Katanya, dia tidak berasa gementar seperti Misha dan memahami wanita itu mempunyai banyak komitmen. Sementara fokusnya pula hanya tertumpu kepada muzikal Uda dan Dara saja. Justeru, dia mempunyai lebih banyak masa jika dibandingkan dengan Misha.

Razali berkata, dia akan sentiasa melunaskan semua tanggungjawab diberikan dengan cepat kerana tidak gemar melengah-lengahkan kerja. Sebaik saja menerima skrip, dia terus saja mentelaah.

“Saya lihat tindakan ini sedikit sebanyak memberi motivasi kepada Misha. Dia juga lebih gigih berusaha selepas berlatih bersama-sama,” kata Razali yang mengalami kecederaan pada kaki dan tangan akibat perlu mempelajari ilmu persilatan.

Jelas Razali, mungkin ada yang berpendapat betapa bangganya dia kerana diberi peluang memainkan peranan yang bakal menjadi tumpuan. Tetapi bagi jejaka yang dilahirkan daripada program Audition ini, perasaan yang dirasakan lebih kepada rasa tanggungjawab.

“Harapan orang tinggi, jadi saya perlu memberikan sebuah persembahan yang terbaik. Perasaan bimbang saya sebenarnya lebih mengatasi perasaan seronok di pilih sebagai Uda,” katanya yang bakal mendendangkan tiga lagu secara duet bersama Misha dan sebuah lagu solo.

*BERITA HARIAN

Tiada ulasan:

Bunga-bunga Cinta versi Juara Lagu

Pulangkan versi Juara Lagu

Ku Seru versi Juara Lagu

Semoga Abadi

Halaman Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Dedebu Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Sembunyi versi Pencalonan Muzik-muzik

Jawapanmu versi Pencalonan Muzik-muzik

Cinta Adam dan Hawa versi Anugerah Skrin