Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Jumaat, 8 Mei 2009

Ilmu Lakonan

HATINYA kini mula berbunga-bunga apabila cinta Misha Omar terhadap dunia lakonan semakin berkembang.

Walaupun pembabitannya dalam bidang ini bukan baru, tetapi apa yang jelas penyanyi ini semakin seronok apabila diminta beraksi di hadapan kamera.

Kalau mahu diimbas, Misha atau Samiha@Aisha Omar sudah berlakon dalam filem Gerak Khas The Movie 3, yang menjadi percubaan pertamanya bergelar pelakon diikuti dengan Main Main Cinta selain pernah menyertai sitkom.

Wanita dari Kota Bharu, Kelantan ini mengakui melalui lakonan, dia dapat membina keyakinan diri yang tinggi dan boleh diguna pakai di pentas nyanyian.

“Ternyata ilmu lakonan yang saya pelajari mampu mencipta kematangan berbeza sewaktu saya menyanyi. Sebagai contoh, drama yang saya wujudkan sewaktu berduet dengan Nashrin menerusi lagu Perlu Kamu semasa pertandingan akhir My Starz LG 2 baru-baru ini adalah hasil inisiatif sendiri.

“Bagi saya sebagaimana menghafal skrip, saya juga praktikkan sewaktu memahami lirik sesebuah lagu terutama dalam menekankan maksud serta mood sesuatu perkataan. Tak saya nafikan, lakonan banyak memberi saya panduan untuk terus yakin diri semasa di pentas,” katanya.

Tanpa diduga selepas mengacarakan program Skrin Video terbitan Tenview tahun lalu, syarikat yang sama mengajukan tawaran sama kepada Misha untuk berlakon pula.

Atas alasan mencuba dan menguji kebolehannya, penyanyi lagu Semoga Abadi dan Cinta Adam Dan Hawa itu menerima tawaran secara lisan sejak Mac tahun lalu.

Akhirnya selama dua bulan sejak Disember tahun lalu, Misha berada di lokasi penggambaran drama Julia Juli yang disiarkan di sebuah stesen TV sejak awal bulan lalu. Memegang peranan sebagai Julu, Misha bergandingan dengan Dynas (Juli) dan Nik Sayyidah (Jula). Drama itu mendapat sentuhan kreatif dua pengarah Adam Hamid dan Jet Li.

“Pada awalnya memang saya alami masalah jadual lakonan yang ketat kerana pada masa sama, saya masih menyanyi pada hujung minggu. Boleh ‘sakit’ jugalah jadinya berlakon drama ini. Tapi selepas cabaran demi cabaran, saya pun tak sangka boleh menjadi sabar. Iyalah, saya ini orang yang cepat marah.

“Nak cerita penat berlakon memang tak disangkal lagi. Menyanyi pun penat juga. Apabila ditakdirkan menjadi orang seni, saya tidak boleh terus mengeluh dan saya harus akur. Sewaktu berlakon saya melontarkan dialog dengan memakai pendakap gigi.

“Malah, demi untuk kelihatan bersahaja dan tak nampak janggal bercakap dengan memakai pendakap, saya harus berlatih bercakap banyak kali. Kalau menyanyi, saya kena sentiasa berinteraksi dengan kamera. Tapi bila berlakon, saya kena anggap seolah-olah tiada kamera di depan,” katanya yang turut bertanyakan pandangan orang seni mengenai selok belok dunia lakonan.

Tiada ulasan:

Bunga-bunga Cinta versi Juara Lagu

Pulangkan versi Juara Lagu

Ku Seru versi Juara Lagu

Semoga Abadi

Halaman Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Dedebu Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Sembunyi versi Pencalonan Muzik-muzik

Jawapanmu versi Pencalonan Muzik-muzik

Cinta Adam dan Hawa versi Anugerah Skrin