Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Selasa, 5 Mei 2009

Misha Tetap Orang Biasa



BAGAIKAN mawar merah sedang mengorak kelopak. Indahnya, cantiknya menyegarkan pandangan mata dan jiwa. Tatkala melihat yang empunya diri semakin meranum usia dewasanya, hati tumpang gembira.Tujuh tahun, pantas waktu berlari dan seiring dengan usia pelariannya, dia semakin dewasa di depan mata saya.

Misha Omar yang `jongos' tiada lagi. Juga tiada lagi Misha yang malu-malu yang barangkali sudah dibuang jauh dari hidupnya setelah diri bergelar bintang popular.Tetapi satu yang kekal dalam dirinya. Jenakanya, tawa dan gurau senda masih macam dulu. Seperti dia tidak punya sebarang nama, seperti kami baru saja saling mengenali antara satu sama lain, ketika dia mempromosikan Bunga-Bunga Cinta. Hendak-hendaknya biarlah dia begini selamanya. Misha Omar yang baik, jujur dan mampu menjadi sahabat bercerita.

Semoga itu juga yang dibawa sampai bila-bila selagi nafas jantungnya berdenyut kencang dalam dunia hiburan.Tujuh tahun mungkin hanya jangka masa yang cukup singkat. Tetapi sudah cukup untuk Misha mengenali sejauh mana dunia seni dikaitkan dengan pelbagai kerenah dan hipokrasi insan-insan seni di dalamnya. Tetapi bukan semua, hanya segelintir, katanya.

``Akan sampai masanya seseorang artis berhadapan dengan dilema. Sama ada dia mahu menjadi dirinya sendiri atau memilih menjadi ``artis' yang terlalu artis, terserah.``Tetapi sampai bila-bila pun saya memilih untuk menjadi orang biasa walaupun kerjaya saya sebagai artis dan dikenali,'' janjinya kepada diri sendiri.

Kata Misha, dunia artis sering kali disalah tafsir. Begitupun ia hanya boleh diterjah dan didasari oleh insan-insan yang bergelumang dengan dunianya sahaja. ``Paling penting saya tidak akan menjadikan gelaran artis sebagai tembok yang menyekat kebebasan. Untuk apa?

``Saya juga mahu hidup macam orang lain dan di luar saya bukan lagi Misha Omar. Saya adalah Samihah yang keluarga dan rakan-rakan kenali,'' tegasnya. Kata-kata Misha mengingatkan saya kepada Ramadan yang lalu. Saya bersama beberapa rakan wartawan, Misha dan Mimi (kakak yang juga pengurus) pernah keluar ronda-ronda, makan-makan dan berjalan bersama menikmati pandangan malam.

Kami terkejut apabila melihat Misha dengan selambanya, selesa dengan sepasang selipar sahaja menggalas kaki. Walaupun ada jenama, tetapi layaknya di sini ia boleh dikategorinya sebagai `selipar jepun'.Dan kata-katanya di atas terbukti sudah. Misha tidak pernah merasakan dirinya `besar' dan hebat di pandangan sesama manusia.

Oleh: (wartawan utusan malaysia)

Tiada ulasan:

Bunga-bunga Cinta versi Juara Lagu

Pulangkan versi Juara Lagu

Ku Seru versi Juara Lagu

Semoga Abadi

Halaman Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Dedebu Cinta versi Separuh Akhir Muzik-muzik

Sembunyi versi Pencalonan Muzik-muzik

Jawapanmu versi Pencalonan Muzik-muzik

Cinta Adam dan Hawa versi Anugerah Skrin